Boswachter met broedverlof

De foto hieronder van een turkse tortelduif op haar nest, heb ik vorige week genomen in mijn tuin. Halverwege  januari zat het mannetje zijn vrouwtje al te lokken met zijn baltsroep, ik kon niet geloven dat ze er al zo snel na nieuwjaar mee begonnen. Inmiddels zit ze vast te broeden op een wit eitje, dus haar zal het een worst zijn dat het nog maar net februari is.
IMG_0610

Het blijkt dat deze inmiddels algemene vogel nog helemaal niet zo lang in Nederland is. Voor 1950 was er nog geen broedgeval bekend. Vanaf het eerste broedgeval heeft deze hoogproductieve broeder uit Turkije zich echter flink vermenigvuldigt. Ze kunnen tot wel 5 broedsels per jaar grootbrengen en ja, dan is het natuurlijk slim al heel vroeg in het jaar te beginnen. Er bestaan maar weinig vogels die zich zo snel kunnen vermeerderen.

Net als dit vogeltje op haar nest ga ik mij vanaf deze week ook een tijdje terugtrekken om de laatste kilo’s aan nieuw mensenkind in alle rust aan te komen. Ik hoef er gelukkig niet voor op een nest te blijven zitten(daarentegen lijkt een ei waar het jong uitkomt mij ook niet gek). Mijn collega’s Marike Vissers, Dirk van den Brink en Tjibbe Hunink zullen mijn werkzaamheden overnemen, waaronder het vullen van dit blog. Ik wens iedereen een goede tijd toe en tot na mijn verlof,

Groeten,
Sanne Beld
Boswachter Achterhoek

Dit bericht werd geplaatst in Achterhoek. Bookmark de permalink .

6 reacties op Boswachter met broedverlof

  1. Hoi Allemaal,

    Bedankt voor alle reacties, leuk!

    Groeten Sanne

  2. Sterkte met de laatste loodjes!

  3. Dennis101 zegt:

    Broed ze nog Sanne.
    Bij ons hebben de Turkse Tortels er ook al zin in:
    TurkseTortels

  4. j.visser zegt:

    we wensen je een goed en fijn broed seizoen en tot het voorjaar.
    sterk maar weer goed aan En we horen wel wat dit broeden heeft opgeleverd.
    Anne

  5. Tonnie zegt:

    Nog even goed broeden! We kunnen niet wachten ze samen groot te brengen!

    Groet, Anneke, Tonnie

  6. Wim Zoeteman zegt:

    Broedze nog even,
    veel sterkte, gezondheid en geluk.

Geef een reactie

